www.valpejl.se

Sedan jag flyttade till Stockholm har jag varit förvirrad. Åsikter – inte minst soldariska ställningstaganden och definitioner av lycka och framgång – har ställts på sin spets och det som tidigare varit självklarheter för mig har ifrågasatts av medmänniskor. Jag märker att människor runt omkring mig inte alltid (eller i själva verket mycket sällan) ser sin omgivning med samma glasögon som jag själv gör. Detta är oerhört frustrerande och konstigt i min – den lilla naiva flickans – värld.

Detta har dock gjort att jag blivit allt mer medveten om min egen politiska ställning. Jag märker att mina egna åsikter faktiskt betyder något eftersom de skiljer sig från många andras. Jag har blivit allt mer benägen att påvisa min ställning. Att låta ALLA människor – oavsett grundläggande förutsättningar – ta plats och finnas till i en fungerande välfärd.

Däremot har jag alltid blivit lite stressad över de partipolitiska reklampelarna som för tillfället tar plats i varenda TV-kanal, varenda morgon- och kvällstidning och på varenda lyktstolpe som finns i hela Sverige. Stora affischer, valda i någon strategisk färg, med en bild på en leende partiledare och ett urholkat budskap om att jobben är viktigast. Debatter som syftar till att lyfta fram de viktiga ställningstagandena men som i själva verket enbart blir låga uttalanden på sandlådenivå om hur dåliga ”motståndarna” är. Statistik och undersökningar med missvisande siffror som man använder sig av för att stärka ett redan urholkat budskap.

Istället för att se och visa sin ödmjukhet inför det faktiska problemet i den viktiga debatten, uppfattas politikerna som ett gäng naiva retoriker som pratar över huvudet på de människor som problemen faktisk berör. Fy fan…

Till alla er som jag hoppas ska rösta på söndag har jag bara ett tips: Se och förstå dina egna grundläggande ställningstaganden. Se bortom de politiska flosklerna och försök att förstå vad politikerna egentligen menar och vill.  Åt viket håll vill du att Sverige ska vandra under de kommande fyra åren? Oavsett om du röstar på blåa, röda, feminister eller pirater:  Rösta med hjärna och hjärta – inte med plånbok!

Till sist har jag tips på en bra länk för dig som fortfarande är osäker – www.valpejl.se

//Ninni

                  
                    Bild hämtad från nyhetskanalen.se


Kommentarer
Postat av: Linda

Allt sker på bekostnad av något annat. Jag röstar för solidariteten.

2010-09-19 @ 13:35:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback