Utveckar kockegenskaper i väntan på mycket

Tiden går långsamt ibland. Väääldigt längsamt! Jag har så mycket att se fram emot, så mycket som kommer att hända. Det är kul och jag är förväntansfull men ibland går tiden bara för långsamt... Nu i helgen ska vi på konsert och se VNV Nation, något som vi bokade redan innan sommaren och som jag sett fram emot sedan dess. Den här gången skall inte stängda slussar och tomma bränsletankar få möjlighet stoppa mig – så som det gjorde när vi skulle se The Baseballs på Grönan. Recension kommer…

Idag hämtade jag dessutom ut biljetter till Jerry Williams på Tyrol som vi – i synnerhet jag och mamma – har längtat efter ända sedan den gamla Rock n’roll-legenden körde samma race i våras. Sex biljetter fick det bli – till mig, Johan, mamma, Micke, syrran och Emil. Det ska bli så skönt att få träffa delar av min familj igen! Jag längtar alltid, hela tiden, efter dem men i de allra flesta fall står man åtminstone ut med saknaden och det allt för långa avståndet... Jag vet att jag snart får se dem igen. Nu börjar det dock bli olidligt! En och en halv månad är definitivt för lång tid och vetskapen om att det är två långa veckor tills de kommer gör det inte bättre.  

Yeye… Man får försöka göra något av det som känns som transportsträckor också… Laga mat till exempel. Jag testade ett recept idag som jag kommit över tidigare. Ett lasagnesubstitut som både jag och Johan uppskattade enormt! Håll tillgodo.

Färs:
500 g köttfärs
2 msk olivolja
1 msk sambal olek
salt & peppar
1/2 dl hackad färsk basilika

Sås:
1 dl hackad färsk mejram (jag tog mindre mängd torkad)
1 burk krossade coctailtomater
1/2 dl vatten
2 dl keso
2 msk olivolja
1/2 dl mandel
1/2 finhackad röd pepparfrukt
4 hackade vitlöksklyftor
3 msk hackade soltorkade tomater
salt & peppar

Plattor och topping:
Lasagneplattor
coctailtomater
1 tärnad paprika
Riven ost, gärna lagrad

Sätt ugnen på 250 grader, fräs färsen och tillsätt kryddorna. Mixa samtliga ingredienser till såsen så den blir slät. Smörj en form med olja och lägg sedan varannat lager sås och varannat lager med köttfärs (mellan plattorna). Överst skall det vara sås och topping. Grädda i mitten av ugnen i 30-40 min!

Omnomnomnom!

/Ninni


Kommentarer
Postat av: Broschan

Ironiskt att tiden går långsammare när man är medveten om den. Men du vet vad de säger: en vakad gryta kokar aldrig. Vad man i längtans tider bör göra är att koncentrera sig på vad som helst utom det man längtar efter.

Men, å andra sidan, vad är då vitsen med att längta?



Saknar dig

2010-09-24 @ 22:55:32
URL: http://xdennis.blogspot.com
Postat av: Anonym

Inte helt vanlig lasagne med en touch av syster:) omomom...



Längtar efter alla mina syskon, nästan så det gör ont. Men som sagt, vad är vitsen med att längta?



2010-09-25 @ 11:28:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback