Girl Power och Kvinnor Kan

Körslaget är en härlig avslutning på lördagarna. En varm och glädjefylld folkfest där ett hav av färgsprakande människor samlas för att stämma upp i körsång tillsammans med sina mer eller mindre kända körledare. Det är sådär mysigt i all min lagomhet – en lagom tävlingsinriktning, en lagom exponering av människor under en lagom tid. Lagom helt enkelt…

I år
har bland annat Team Mojje satts i konkurrens med Team Rongedal och Team Moraeus… och så har vi Team Sundblad… För er som inte sett Körslaget kan jag berätta att den före detta Lambretta-sångerskan satt ihop en kör med enbart tjejer. Det är en guldfärgad kör vars inriktning bland annat är Spice Girls och låtar som Girls just wanna have fun. De är otroligt duktiga även om jag kan bli så oerhört provocerad av den extrema Girl Power-inställningen och flickiga fasaden. Det är ju självklart att de ska skåla i champagne och få make-up innan sina rep – tjejer gillar ju sånt! Lite som Melodifestivalens Timotej. Tanken kanske är god men det blir så förnedrande…

I ett annat hörn av Stockholm
sitter familjerådgivaren och Kvinnor Kan-grundaren Eva Sternberg och påstår att hemmapappor är direkt livsfarliga för sina barn. Från en dokorsavhandling som påvisar att spädbarnsolyckorna har ökat med 30 % menar Eva Sternberg sig kunna bevisa att pappor inte kan ta ansvar för ungarna. Detta med tilläggskommentaren ”det är bara jag som vågar säga det”. Hon nästintill kräver att enbart mammor skall vara hemma med barnet under hela det första året och det läskigaste av allt är nästan att hon besvaras med instämmande nickar från alldeles för många håll…

De påtagliga inställningen
till skillnader mellan manligt och kvinnligt tycker jag är skrämmande. Oavsett om detta kommer från en guldfärgad Girl Power-kör, en ”öppensinnad” debattör eller en chef som ger tjejen tusen kronor mindre i månaden för att hon är just det – tjej. Hur ska vi någonsin kunna nå upp till ett jämställt samhälle med ovanstående argument och principer? Det är klart att det finns skillnader mellan manligt och kvinnligt men jag vill påstår att många av dessa påstådda skillnader är mellan individer. Jag ber er därför att ta mig och alla andra för vad vi faktiskt är: Individer med ett eget liv, egna förmågor, egna preferenser och egna idéer.

//Ninni


Kommentarer
Postat av: Linda

Hohoho - jag tycker det är fruktansvärt komiskt med program som är ytliga och enkelriktade för att det är så patetiskt så ingen kan ju ta det på allvar. Fast det är inte så jävla komiskt egentligen för till min förskräckelse har jag insett att ganska många faktiskt lyssnar på skräpet och tar det på allvar..skrattar bäst..

2010-03-28 @ 22:38:56
Postat av: mig

Nu förstod jag inte sammanhanget =)

2010-03-29 @ 12:09:02
Postat av: jullan

jag avskydde dom där fjolliga tjejerna så mycket så jag inte riktigt kunde gilla det dom sjöng :) lite konstig avslutning också. fy vad hemskt. eller jobbigt för dom som hon sa kom vidare först...

2010-03-29 @ 14:02:39
Postat av: syrran

Jeeij! Feminismen lever......?

2010-03-29 @ 18:28:43
Postat av: Linda

Nej det är inte så lätt, jag har mina egna små tankeavstickare :o)

2010-03-29 @ 19:53:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback