Stolt nybliven blodgivare

Jag har gjort det! Efter en lång tids snack ar jag äntligen gjort det.

Imorse var det snack på lokalnyheterna i TV4 om den - återigen - akuta blodbristen i Stockholmsregionen. Efter storhelgerna är detta alltid ett aktuellt ämne - ett resultat av stängda blodcentraler och att folk är bortresta och därmed inte har möjlighet att lämna blod just då. Vanligtvis är min enda reaktion en samvetsrelaterad suck om att jag borde gå men mer än så är det inte. Idag var det annorlunda. Idag tog jag verkligen tag i mitt samvetskval, gick in på olika blodgivarhemsidor på internet och åkte tillslut till blodbussen som idag stod lämpligt parkerad utanför Huddinge Sjukhus.

Nålsticket
är det som skrämmer mig. Idag blev jag dock enbart utsatt för Lillasyster Nål vars uppgift var att leda blod från mig till de små behållarna som skall åka till labbet för att testas. HIV och andra opassligheter måste ju undersökas. Det gick bra även fast min stackars lilla blodpump gick för fullt som ett svar på min till synes obotliga rädsla.

Stolt som en tupp
gick jag därifrån och åkte raka vägen till varvet för att få visa upp det lilla plåstret i armvecket. Nog för att den skräckinjagande monsternålen ännu inte dykt upp men nu kan verkligen ingenting stoppa mig! Är man fullt frisk – utan allvarliga sjukdomar, förkylningar, lågt blodtryck eller nybildade tatueringar – finns det ingen som helst anledning att inte uppsöka närmaste blodgivarenhet.

För min egen del
har det tagit allt för lång tid och lite har jag nog att tacka lillasyster Sanna för att jag tillslut kom iväg. Detta eftersom hon i julas övertalade mig att ta svininfluensavaccinet efter en lång tids velande med rädsla för nålen. Med en nonchalant och menande blick fick hon mig att inse att när till och med en elvaåring lyckas att ta de hemska sprutorna så är det bara ett jävlar anamma som fattas för att jag också ska göra det. Så länge man inte vänder blicken åt skiten så är det ju lugnt!

Gör som jag
– gå in på www.geblod.nu och gör en jäääävligt god gärning för någon annan!

//Ninni


Kommentarer
Postat av: Linda

Om jag hade haft bil hadde jag tagit mig till Stinsen i Sollentuna på stubben - eftersom jag inte har något bättre för mig. Inväntar Jonas som ska lämna av sjuka barn här idag. Det här har jag också funderat på många gånger.. men inte kommit längre än så. Stjärna i kanten till Sanna som gjort att Sverige fått ännu en blodgivare. En liten klapp på kinden till Ninni som varit så duktig.

2010-01-13 @ 09:03:17
Postat av: mig

Ja, all cred till Sanna!

Jag hoppas att mitt blod kan rädda någon i alla fall så att det inte bara är för mitt eget ego... =)

2010-01-13 @ 10:18:51
Postat av: Linda

Egot finns till för att smörjas. Jag flirtat in mig hos Åsa som kör mig till Jakobsbergs centrum 25 januari - jag vill smöja mitt ego också :))

2010-01-13 @ 10:25:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback