Du är du och jag är jag...

Jag gör mitt och du gör ditt.
Jag finns inte i den här världen
för att leva upp till dina förväntningar.
Och du finns inte i den här världen
för att leva upp till mina.
Du är du och jag är jag.
Om vi händelsevis skulle finna varandra
Är det underbart.
Om inte, är det inget att göra åt.

                                                                                                                      Fritz Perls

Ibland slår det mig
vad lätt det är hamna i en bubbla av högmod. Vad lätt det är att bli ett offer för sina egna normer. Vad lätt det är att blunda för brokigheter och alternativa synsätt.

Jag tror mig själv ha att öppet synsätt – för det mesta. Jag tror mig själv ha kontroll över mina fördomar och respektera medmänniskor för det deras val och åsikter. Kanske inte acceptera men åtminstone respektera.

Likförbannat kan jag inte låta bli att irritera mig på människor ibland. Irritera mig på och ha åsikter om andras ord och handlingar som egentligen inte berör någon annan än dem själva. Jag blir dessutom lika besvärad varje gång av mitt eget beteende.

Jag tror att det där är en konst som måste underhållas – att vara medveten om sina fördomar och dessutom kunna ägna sig åt något vettigare än att vara irriterad över att omvärlden inte lever upp till mina egna förväntningar.  Jag tror att det handlar om en trygghet i oss själva som sedan kan avspeglas på vår omvärld.

Jag skriver det här blogginlägget för att påminna oss – både mig själv och andra – om att vi inte behöver leva upp till några andra förväntningar än våra egna.

Om vi händelsevis skulle finna varandra är det underbart. Om inte, är det inget att göra åt.
//Ninni


Kommentarer
Postat av: Linda

Släpp fångarna loss det är vår! Det finns ingenting som är mer befriande än när man uppriktigt kan uppleva glädjeämnen i sitt egna lilla liv och samtidigt ha förstånd till att låta skiten rinna av. Fortsätt prata med personen som sitter brevid dig på bussen och vägra bli en Stockholmare. De är verkligen små glädjeämnen som bidrar till det stora.

2010-01-27 @ 23:39:45
Postat av: jujja

men man ska heller inte ha för stora förväntningar heller va? Alltså så man blir besviken när man aldrig når dom... eller... men jag vet att jag är trög men jag fattar inte riktigt det här "Om vi händelsevis skulle finna varandra är det underbart. Om inte, är det inget att göra åt"

du kan skriva ett mejl till epostadressen eller till min bilddagbok :)

kram p.s. jag längtar tills du kommer nästa gång

2010-01-28 @ 19:57:32
URL: http://bilddagboken
Postat av: Anonym

Instæmmer helt... Så gøtt å læsa såna hær inlægg. "tur att en annan ær så jævla perfekt" - eller hur:)

Æven om du ær en av dom mest førstående mænniskor jag kænner så ær det fortfarande bra før alla att bli påminda ibland.

Viljan att førstå det annorlunda.

2010-02-08 @ 17:37:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback