Entertainers, samhällsskildrare eller puckon?

Det tog tid lite längre tid än vad jag hade räknat med att komma till skolan idag. Anledningen var att jag fastnade i Malou von Sivers program Efter Tio i vilket två – för mig – storslagna personer var gäster. Dessa två personer var radarparet Filip & Fredrik.

Filip & Fredrik har under 2000-talet skapat ett flertal rubriker och sägs av många gå över gränsen med mycket av det de gör. För mig är de dock något annat än flamsiga och ”elaka” entertainers. För mig är de samhällsspeglare som har den vackra förmågan att lyfta fram människors egentliga jag. De riktar inte sällan ljus mot tidsenliga fenomen och vågar skapa debatt.

I Efter Tio idag var det mycket prat om det hårt kritiserade programserien Ursäkta Röran (vi bygger om) som sändes i TV4 2002. I ett av programmen intervjuade Filip & Fredrik nämligen Robinson-Emma, som hon då kallades. Under hela intervjun smög de in anspelningar från nazismen - något som den intervjuade inte reagerade på eller märkte över huvud taget. Kvällstidningar och annan media rasade över denna ”förnedring” som det kallades och Filip & Fredrik fick sparken från TV4.

Det jag ser som viktigt i denna historia (och som uppenbarligen även var en del som Filip & Fredrik ville lyfta fram) var att den intervjuad personen ville se sig som en förebild för unga tjejer. Jag kan ha fel men jag anser ändå att en bra förebild inte nödvändigtvis inte behöver vara kysk, good-looking och karriärmässigt framgångsrik. En bra förebild för mig besitter istället egenskaper som kan sammanfattas med ödmjukhet, upplysthet och är även en person som kan stå för sina åsikter och handlingar.

Det må vara ett dåligt exempel eftersom det förmodligen är ur världen nu. Likväl är det ett exempel på Filip & Fredriks sätt att öppna ögonen på människor och få dem att tänka till. Jag ber inte hela världen om att gilla Filip & Fredriks humor och tillvägagångssätt även om jag själv oftast tycker att det är skitkul. Jag ber dig dock att kolla en extra gång och verkligen försöka förstå vad de menar och vad de vill säga. Jag ser nämligen två oerhört varma, öppna människor som värderar ödmjukhet högt och som kan hjälpa oss att skratta hjärtligt åt vår omvärld. Att försöka förstå innebörd gäller förstås inte enbart för denna entertainerduo utan för alla människor! Se om du kan hitta budskapet bakom orden – i bästa fall lär du dig att se världen ur ett nytt perspektiv.

Någon mer än jag som har åsikt i frågan?
//Ninni


Kommentarer
Postat av: Åsikt i frågan

Det som kommer ur munnen på folk är sällan något att lyssna på. Det intressanta är ju att försöka förstå vad de menar.

2009-11-19 @ 13:14:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback