Innebörden av ingenjörskonst

Tentapluggsveckan har börjat och den har kommit som ett slag i magen. Som det brukar vara. Som det kanske ska vara… Hektiskt plugg under alldeles för många av dygnets timmar suger musten ur mig, men det är ändå som det ska vara under en tentaperiod.

Visst är det väl kanske så
att den gamla klyschan om att man ska börja i tid gäller - annars kanske det är ens eget fel att det blir hektiskt. Samtidigt är det svårt. Det är svårt att hänga med nog mycket när inte alla bitarna finns på plats. Innan det går att få sammanhang mellan alla de olika delar som föreläsaren försökt pränta in under en rad olika föreläsningar.

Denna gång
är ämnena Reglerteknik och en kurs som kallas Produktion – organisation och styrning. Båda ämnena känns både intressanta och relevanta även om den sistnämnda känns mer påtaglig. Reglertekniken är svår och innefattar abstrakta beräkningar med variabler som verkar tagna från luften. Jag har under hela läserioden haft svårt att greppa ämnet och svårt att veta hur jag ska hantera det.

Hitintills har jag tagit mig fram
genom högskoledjungeln tack vare min förståelse. Inlärningen har grundat sig i denna förståelse och många gånger ett jävlar anamma för att få mig själv till förståelse. Med hjälp av intuition och min vilja att konkretisera problemen som jag ställts inför har jag behövt börja från grunden med alla dessa problem. Matematiken har varit ett viktigt verktyg och min känsla för den har gjort att jag - i mina tankar - kan bygga upp mer komplexa och framför allt reella system av olika slag. Oavsett om det har handlat om ren matte, hållfastighetslära, optimeringslära eller mekanik har jag haft relativt lätt att lära in det - tack vare ovanstående egenskap.

Nu är det inte så längre.
I och med kursen i Reglerteknik har jag fått en uppenbarelse. Denna uppenbarelse brukar benämnas som ingenjörskonst.

Under hela min högskoleperiod
har jag trott att grundläggande förståelse är den enda och sanna vägen till kunskap. Att kunskap, per definition, är djup och komplex. Har man inte djupet så ska man inte säga att man kan.

Visst är det så att min utbildning under flera års tid har gett mig verktyg till förståelsen och också gett mig djupet. Det är inte så att den kunskapen jag har är bortkastad! Dock handlar inte ingenjörsyrket om att förstå och förklara allting. Det kommer inte att vara mitt jobb utan kan istället lämnas åt vetenskapsmän och teoretiker. Mitt jobb kommer att handla om övergripande strukturer och att kunna göra beräkningar utifrån givna verktyg och inte utifrån grundläggande matematik. Utbildningen är mest en prövning för att se att man fattar – egentligen.

– det är dags att bygga om mig själv och min inlärningsförmåga. Målet får bli acceptans av det – på min nivå – oförklarliga och även bli bättre på att tänka ur ett övergripande perspektiv. Det kommer inte bli lätt eftersom det ligger djupt rotat. Första prövningen: tentamen i Reglerteknik på tisdag. Önska mig lycka till!

Nu ska jag sova.
//Ninni


Kommentarer
Postat av: morsan

Lycka till gumman! Det är skit innan det är klart men du har ett lov framför dej. Snart känns det som om det blir ljusare (vår) igen=)

2009-12-09 @ 22:19:14
Postat av: Linda

Det blir till att bocka och buga inför de vetenskapsmän som har tagit fram ett verktyg som vi vanliga dödliga kan använda.

2009-12-09 @ 22:50:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback