Julstämningen börjar infinna sig

Återigen har det lyckats bli en kanonhelg. Lagom av allt vilket har resulterat i en söndag där inställningen till den kommande veckan är positiv. Inte alls ångestladdad vilket söndagseftermiddagar ibland tenderar att vara.

Förra veckan ringde min chef och frågade om jag inte ville hänga med på Ragn-Sells julfest. Svaret blev kort och gott ja eftersom jag har svårt att tacka nej till sådana erbjudanden. Denna fest ägde sedan rum i fredags på Piperska Muren på Kungsholmen. Jag kan bara säga att det var ett lyckat drag att följa med! Oerhört många trevliga människor – kända som okända – och en oerhört trevlig stämning över lag. Tack till alla glada Ragn-Sellare som gjorde kvällen!

Igår åkte jag och Johan till Spånga för att göra ett försök till att få in lite julstämning mitt i regn och rusk. Med oss hade vi en påse med allt från pepparkaksdeg till puffat ris – målet var nämligen att knåpa ihop en mängd olika julsötsaker.  Så här blev resultatet:


                          
                           En massa pepparkakor – omnomnom.  


Emilia är en hejare på att dekorera pepparkakorna.


Ian körde istället freestyle - extra mycket mjöl, extra mycket allt (exempelvis en inbakad legobil)


En halvklar julstubbe.


Emilias marsipanfigurer


Boysen glöggar.


Mamma gav mig idén att lägga up recepten på vad vi gjorde (bra idé mamma!). Vi gjorde bara enkla recept som barnen kunde vara med på (och som vi inte blir upprörda över när det går fel). Ingen knäck och annan skit som barnen kunde bränna sig på. Här kommer de:

Julstubbe
Ca 250 gr mandelmassa
Finhackad sötmandel
”En pjonk” (som mormor säger) whiskey eller cognac
Ca 250 gr nougat
Smält mörk blockchokald
Hela valnötskärnor

Riv mandelmassan och blanda med sötmandel och lite sprit.
Kavla ut mellan två bakplåtspapper till en lagom stor fyrkant – typ 1 cm tjock, kanske.
Skär nougaten i mindre bitar och forma den till en… ehh… cylinder kanske man säger. Den ska åtminstone vara lika lång som mandelmassan.
Rulla mandelmassan runt nougaten.
Täck med smält choklad.
Ägg en rad med valnötskärnor ovanpå.
Förvara svalt.


Chokladpuff
250 gr ljus blockchoklad
1,5 msk kokosfett
6-7 dl puffat ris

Smält blockchoklad och kokosfett i ett vattenbad.
Rör försiktigt ner det puffade riset.
Häll upp i formar och förvara svalt.
Det går även att byta ut ris mot corn flakes. Bli krispigt och gott!


Pepparkakor
Köp färdig pepparkaksdeg. (Det är ett jävla meck att göra egen så skit i det!
Kavla ut och baka. Ugnen ska vara på 225° tror jag.


Marsipanfigurer
En massa marsipan
Karamellfärg

Bara att låta fantasin flöda. Vi använde russin, mandlar och smält choklad också.
Det är hur som helst ingen som äter skiten sen i alla fall så det är bara för att ha kul.


Kommentarer
Postat av: Syrran

Guu va söta bilder, får julkänsla bara genom att titta.

Bra recept by the way! Puss å kram

2009-12-06 @ 15:55:55
URL: http://tovesegen.blogg.se/
Postat av: Linda

Tack o tack för sällskapet! Jag måste säga att jag föredrar att baka i sällskap med någon mera vuxen än mig själv. Emilia och Ian har käkat chokladpuffar hela dan. E kommenterade att det var bra att vi lagade godis som faktiskt gick att äta. Jag förstår henne, min kokkonst är en aning underutvecklad.

2009-12-06 @ 16:04:47
Postat av: Nästingen

Mysigt det ser ut :) Vi bakade också under helgen ^^

2009-12-07 @ 19:21:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback